Care sunt calitatile esentiale ale unui Recrutor, in 2016?

Articol publicat pe: Cariereonline.ro
Data publicarii: 23.11.2016

In ultimii ani recrutarea a crescut pana la a fi una din activitatile cheie ale oricarui business. Companiile au inteles ca bunul lor mers este strans legat de un proces eficient de recrutare. Lumea se schimba si implicit piata fortei de munca. Se schimba tehnicile aplicate in diferitele industrii, se schimba profilul candidatilor sau al consumatorilor finali, nevoile celor doua parti. Afacerile cresc si descresc in functie de capacitatile de a se adapta acestor noi provocari. Si cum omul a creat masina, capitalul cel mai important ramane cel uman. O vorba spune ca degeaba ai cu ce, daca nu ai cu cine.

Astfel, rolul unui Recrutor devine esential in a cauta si selecta capitalul uman potrivit. Acestia s-au adaptat la mediul de lucru rapid al secolului 21, astfel ca portretul-robot al Recrutorului modern difera fata de cel al unuia din trecut. Care sunt asadar calitatile esentiale ale unui Recrutor activ, in 2016?

Comunicarea
Totul in lume porneste in general de la comunicare. Ca sa obtina rezultatele dorite Recrutorul trebuie sa aiba acces la doua surse de informatii: de la candidat si de la angajator. Trebuie sa afle de la ambele surse foarte bine si definit ce-si doreste fiecare, ce cauta cu exactitate, sa inteleaga atunci cand este cazul si partea tehnica sau ce inseamna nivelul de performanta cerut.
Un job trebuie sa iasa pe piata cu cerinte clare si complete. Astfel vor fi eliminate orice posibile neintelegeri sau decizii gresite. Ca vorbim despre un department intern de HR sau o agentie de recrutare, atentia pentru obtinerea informatiilor corecte si interpretarea lor optima sunt esentiale. Un proces de recrutare coerent si eficient nu poate exista cu un Recrutor care doar bifeaza niste casute. Recrutorul este pana la urma si un bun diplomat care trebuie sa-si inteleaga si sa-si asume rolul in acest angrenaj uman delicat.

Strategiile inovative
… si in continua adaptare la nevoile moderne sunt armele fara de care nu se poate actiona in lumea de astazi bombardata informational pana la refuz. De la strategii de marketing pentru HR la aplicatii pe smartphones, Recrutorul modern este primul care le afla si le stapaneste. Generatia noua a impus o alta dinamica. Procesul de recrutare a iesit din clasicul birou si s-a transformat in targ de joburi sau video-interviu acordand sanse mult mai multor candidati si implicit mai multor companii de a se intalni la momentul potrivit. Candidatii zilelor noastre se indeparteaza de traditionala metoda a CV-ului depus fizic la sediul firmei neavand garantia ca acel CV ajunge la departamentul de HR in timp util. Astazi ei aplica direct de pe telefon sau tableta pe site-urile firmelor. Statisticile arata ca peste 40% din vizitele de pe site-uri sunt de pe telefoanele mobile. Interviurile extinse prin simulari la locul de munca sau posibilitatea de a lucra chiar si de acasa sunt solutii din ce in ce mai valorificate de Recrutori in dorinta de a atrage candidatii portiviti.

Organizarea
Prioritizarea si eficientizarea procesului de recrutare conteaza. Notiuni ca time management sau multitasking nu mai sunt de mult doar termeni imprumutati din limba engleza. Candidatii slabi sau nepotriviti postului inseamna timp pierdut pe care nici Recrutorul si nici candidatii nu si-l permit. Astfel ca puterea de concentrare pe proiecte diferite cu cereri diferite face de multe ori diferenta. Cautarea de la Specialisti IT sau Medici cu diferite competente la personal necalificat intr-un timp foarte scurt este o adevarata provocare. Recrutorul trebuie sa stie foarte clar de la inceput ce cauta pentru ca de cele mai multe ori nu are luxul timpului si deciziile trebuie luate din mers. Cunoasterea temeinica a resurselor interne existente sau trecute pot fi si ele salvatoare. Ofertarea angajatilor actuali sau a celor care au plecat in conditii bune din firma sunt practici tot mai intalnite intr-un proces de recrutare eficient.

Bun ascultator
Orientarea catre nevoile candidatului, vizualizarea sa pe noua pozitie dar si faptul ca se asigura ca toti candidatii selectati sunt intervievati pentru o decizie finala optima sunt atuurile unui Recrutor de succes. Un bun ascultator aduna informatii si noteaza impresii pe care altfel nu le poate obtine si poate previziona performanta la un nivel de invidiat. Acuratetea deciziilor are intotdeauna la baza informatia. Recrutorul se transforma in mentor, avocat sau sfetnic. Intrebarile atent alese si in special cele ad-hoc, care nu sunt in lista initiala de interviu definesc Recrutorul modern, flexibil, care stie sa asculte si traduca informatiile.

Socializarea
Recrutarea nu se incheie in momentul angajarii. Mai ales in cazul pozitiilor de nisa, sau in cazul in care Recrutorul s-a straduit sa aduca la interviu candidati in mod normal inactivi, primii pasi in firma sunt esentiali. Este foarte important ca noul venit sa fie bine primit si sa simta acest lucru. Amalgamul de emotii asociate unui nou inceput pot castiga definitiv un angajat sau il pot duce cativa pasi inapoi daca Recrutorul sau departamentul de HR nu si-au facut bine treaba. Statistic vorbind, din pacate 92% din managerii de HR participanti la un studiu considera ca au fost parcursi toti pasii necesari integrarii de calitate pe cand 54% din angajati sustin ca inceputul nu a fost cel mai potrivit. 15% nu au fost prezentati colegilor, 14% nu au beneficiat de un tur al locului de munca, 22% nu au avut elementele tehnice necesare desfasurarii activitatii sau jobul nu este conform descrierilor Recrutorului.

Trebuie sa recunoastem ca acest proces este si va fi in continuare complex. Astazi recrutarea presupune in primul rand identificarea unui public tinta. Fara un portret robot bine definit al candidatului pe care-l cauti nu poti porni la drum. Pe de alta parte, un Recrutor modern este de fapt produsul muncii concomitente a mai multor segmente, de la departamentul sau firma beneficiare, pana la departamentul juridic.

Este adevarat ca metodele traditionale nu trebuie ignorate dar este absolut necesar ca ele sa fie reevaluate si corelate cu practicile noi pentru rezultate de exceptie. Recrutorul modern este in final marketer, persoana de vanzari, consultant in cariera, psiholog, om complet de business. Recomandarea revistei CARIERE si Banca de Joburi este de a lucra intotdeauna cu companii de top, cu experienta, care investesc in echipa lor de Recrutare si care si-au dovedit profesionalismul prin inovatii constante.